E-book: BSMN Innovatiekracht in crisis / 07 2009

9789077983485

Business Spiritualiteit Magazine Nyenrode

Meer details

€ 2,89

Datasheet

Uitvoering E-book
Media Download

Meer informatie

BSMN Innovatiekracht in crisis / 07 2009 door Paul de Blot.

Nederlandstalig, geïllustreerd, paperback/gebrocheerd, 64 pagina's, juni 2009.

Redactie: Paul de Blot, Gerrit Broekstra en Sharda Nandram

Eindredactie: Richard Heeres

Editorial:
Een crisis betekent nieuwe kansen voor vernieuwing. Dat is de grondgedachte van dit nummer: de innovatiekracht van de crisis. De crisis is nog niet voorbij en vraagt nog steeds slachtoffers. Velen verliezen de moed. Maar toch is er hoop, zoals blijkt uit het beleid van de nieuwe Amerikaanse president Obama.

In het verleden zijn fouten gemaakt die tot de hedendaagse crisis hebben geleid. Vertrouwde structuren zijn weggevallen en we hebben geen houvast meer voor ons management. De structuren waren verouderd en vaak te eenzijdig economisch van aard. Maar na een bosbrand ontstaan er nieuwe kansen voor de toekomst. En dat geeft hoop. Herstel van het oude zal nooit tot vernieuwing leiden, maar tot een terugval in het oude. Echte vernieuwing kan enkel tot stand komen als zij een menselijk gezicht krijgt. Dat is de algemene boodschap van de artikelen in dit nummer.

Paul de Blot laat aan de hand van twee voorbeelden zien hoe een crisis nieuwe kansen biedt voor vernieuwing. In het ecosysteem van de natuur ontstaat voortdurend iets nieuws in het ritme van geboorte, dood en wedergeboorte. Voor de organisatiekunde hebben de Quakers in de zeventiende eeuw in Engeland aangetoond dat door een relatienetwerk van vriendschap en menselijkheid een radicale industriële vernieuwing tot stand kan komen.

Philippe Bailleur ziet de crisis eveneens als een uitdaging om de dingen anders te gaan doen. Dat vraagt om een ander soort leiderschap: integraal leiderschap. Daarbij zijn de fysieke, sociale, mentale en spirituele dimensie van de leider met elkaar in balans. Het gaat om een diepere bewustwording die de mensen inspireert te streven naar een uitdagend hoger doel. Dit vanuit hun hele zijn: fysiek, sociaal, mentaal en spiritueel.

Maurice de Valk laat zien dat deze crisis zich al lang aankondigde: door de macht van het geld nam de arbeidsvreugde af, terwijl stress en burn-out toenamen. In het streven naar een markt- en netwerkmaatschappij zijn ingrijpende veranderingen ontstaan, waardoor relaties, zowel zakelijk als privé, tot contracten worden gereduceerd. Herstel is mogelijk door een nieuwe oriëntatie op waarden en zingeving, op welvaart en welzijn.

Jean-Paul Close gaat uit van de bankcrisis, die een consequentie is van de gangbare traditionele ondernemersmentaliteit. Herstel van het oude is geen optie om uit deze crisis te komen. Een spirituele kracht van een multidimensionele onderneming is nodig. Dat is een onderneming met een hart waarin de mens centraal staat en niet het geld. Dit model positioneert hij in een kwadrant van business & spiritualiteit.

Bert van Dijk en Annelies Hustings ten slotte tonen dat een vernieuwing vanuit een crisis mogelijk is door een goede balans tussen effectiviteit en spiritualiteit, dat is een autonome organisatie. Ze spreken niet over een reorganisatie, maar over organiMatie als animatie van een organisatie door nieuw leven in te blazen. Dit maakt een ingrijpende verandering op effectief én spiritueel gebied.

Reviews

Schrijf een review

E-book: BSMN Innovatiekracht in crisis / 07 2009

E-book: BSMN Innovatiekracht in crisis / 07 2009

Business Spiritualiteit Magazine Nyenrode

30 andere producten in dezelfde categorie